Update CZ verzekerden 2018 – behandelstop

Belangrijk bericht voor CZ verzekerden: De praktijk kan dit jaar, 2018, geen nieuwe behandelingen meer starten voor CZ verzekerden. De reden is het omzetmaximum dat door CZ is opgelegd aan mijn praktijk. Dit heeft overigens geen consequenties voor lopende behandelingen.

[update 3 oktober 2018: CZ verzekerden kunnen zich vanaf nu wel weer aanmelden voor een eerste gesprek in het nieuwe jaar op basis geldende wachttijd die momenteel 13 weken bedraagt.)

Helaas is deze vervelende situatie opnieuw aan de orde.

Wat kunt u als CZ verzekerde doen?

U kunt CZ Zorgadvies bellen en een oplossing vragen voor het probleem. De zorgverzekeraar heeft immers zorgplicht. Wanneer u belt heeft u twee opties:

  1. U vraagt CZ om te bemiddelen naar een andere psycholoog die nog wel ruimte heeft, of
  2. U vraagt CZ om een uitzondering te maken zodat u toch bij mij in behandeling kunt komen. (Houd er rekening mee dat u stevig zult moeten aandringen.) Hiervoor is het noodzakelijk dat CZ een schriftelijke verklaring aan u toestuurt die zij “tegemoetkoming” noemen met daarin mijn naam vermeld: Psychologenpraktijk Smit, T.J. Smit, klinisch psycholoog in Vlissingen. Belangrijk dat u vermeldt dat het gaat om specialistische ggz/DBC.

Contactinfo CZ Zorgadvies: www.cz.nl/zorgadvies

Kortom, u kunt in 2018 alleen nog bij mij in behandeling komen als u mij eerst deze schriftelijke tegemoetkoming van CZ toestuurt (per post of per email). Anders wordt de behandeling niet vergoed. (En u mag deze ook niet zelf betalen volgens het contract met CZ.) Pas na ontvangst van deze verklaring kan ik u uitnodigen voor een gesprek.

Ik betreur de ontstane situatie. Maar mij contacten met CZ hierover hebben niets opgeleverd. Dus u bent de enige die hierin nog stappen kan zetten.

Aanvullende informatie vindt u op mijn pagina wachttijden.

Mocht u nog vragen hebben dan kunt u deze per email aan mij stellen: praktijk@psysmit.nl

 

(foto: Isaac Bowen – Flickr)